Apakah Sepuluh Hukum itu?

Soalan: Apakah Sepuluh Hukum itu?

Jawapan: Sepuluh Hukum adalah sepuluh hukum dalam Alkitab yang diberikan Allah kepada bangsa Israel tidak lama selepas mereka keluar dari Mesir. Sepuluh Hukum pada dasarnya merupakan ringkasan daripada 613 perintah-perintah yang terkandung dalam Perjanjian Lama. Empat perintah yang pertama bercakap tentang hubungan kita dengan Allah. Enam perintah yang menyusuli bercakap tentang hubungan kita dengan satu sama lain. Sepuluh Hukum Allah tercatat dalam Alkitab di Keluaran 20:1-17 dan Ulangan 5:6-21 dan senarainya adalah seperti berikut:

1) “Jangan ada padamu allah lain di hadapan-Ku.”

2) “Jangan membuat bagimu patung yang menyerupai apa pun yang ada di langit di atas, atau yang ada di bumi di bawah, atau yang ada di dalam air di bawah bumi.

3) “Jangan menyebut nama TUHAN, Allahmu, dengan sembarangan, 

4) “Ingatlah dan kuduskanlah hari Sabat.

5) “Hormatilah ayahmu dan ibumu, s

6) “Jangan membunuh.” 


7) “Jangan berzina.” I

8) “Jangan mencuri.”.

9) “Jangan mengucapkan saksi dusta tentang sesamamu.


10) “Jangan mengingini rumah sesamamu; jangan mengingini isterinya, atau hambanya laki-laki, atau hambanya perempuan, atau lembunya atau keledainya, atau apa pun yang dipunyai sesamam.”

 Sumber

Matius 5:17 "Janganlah kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapinya.

Ulasan

Yesus menyatakan hanya dengan Kasih dapat menyelamatkan manusia dari dosa.
Kerana darah Yesus mengalir telah meruntuhkan tambatan Hukum Taurat kepada bangsa Yahudi, dan membuka jalan keselamatan kepada orang bukan Yahudi.

Bagaimana kasih meruntuhkan Taurat Musa? Seterusnya membuka jalan keselamatan kepada orang bukan Yahudi?