Makana HARAM??

Halloo semua,
Satu artikel yang mambuat saya menulis tentang makanan..peace!!!

We have Muslims, Christians, Buddhists, Hindus, Taoist and even Atheists in my family. And when it comes to open houses and food, I think the Atheist cousins get the best end of the deal (all they do is party and eat with none of the dishwashing!)!

But of course, this concept is totally alien to the standard Semenanjung Malay Muslim. It would be incomprehensible to have different faiths in the same family (for some, even in the same village).

Believe me because I have experienced that first hand! I'm a Semenanjung Malay Muslim (with a dash of Chinese) and I've been the butt of many jokes and even insults when it comes to race and religion.

I was utterly confused when I first started primary school and was told by other kids that I was going to hell because my family celebrated Chinese New Year and I get a lot of Ang pows every year.

They also told me that I would go to hell if I ate from the same plate as a Chinese. What was I to do? I was living with my mother and grandmother in the same house. They were the ones who cooked for me and they’re both Chinese!


Pertama kali, saya memohon maaf jika ada yang hati yang terguris, oleh itu damaikan hati sebelum membaca pandangan saya.
Apa sebenarnya makanan?
Makanan = Bahan yang selalu dimakan. Apabila sesuata bahan menjadi sumber makanan untuk kelangsungan hidup maka bahan itu disebut makanan.
Masyarakat di suatau tempat tertentu dengan tradisi masing-masing mempunyai makanan yang  berbeza bergantung kepada geografi, sumber makanan, kepercayaan, tradisi,keperluan tubuh dan sebagainya.
Siapa yang tengok Bizzare Food pasti tahu.

Babi??Haram? Saya pun tidak pasti apa itu haram,
Dalam kamus kehidupan bahasa jiwa bangsa( Dusun) Tiada terminologi Makanan Haram
Namun kecangihan teknologi, Macam-macam ada dengan Internet..

Agama Yahudi, Islam, dan beberapa gereja Kristian menyatakan babi haram dimakan.
Tetapi bagi saya,, TIDAK ADA MAKANAN YANG HARAM.
Saya orang Sabah,Bangsa Dusun, memakan babi setelah ia diproses menjadi makana. Bagaimana ia dikatakna haram, sedangkan babi telah menyambung keturunan kami. Tidak pasti pila berapa keturunan.. hahaa.

Tiada ada makanan yang masuk melalui mulut haram, yang haram ialah apa yang keluar dari mulut dan dari hati yang jahat atau menyakitkan orang lain.

Cth,
1. Jika saya mencuri anak babi,
Babi itu tidak pernah haram, saya yang haram.
2. Jika saya mengatakan" Bodohnya kamu, seperti babi" (walaupun niat dalam hati)
Babi itu tidak pernah haram, saya yang haram.
3.Jika saya letakkan babi dalam makanan, untuk diberikan kepada mereka yang tidak makan babi (disebabkan pegangan agama, kesihatan,dll ) 
Babi itu tidak pernah haram, saya yang haram.

Memudaratkan???
What is a Poison?All substances are poisons;there is none that is not a poison.The right dose differentiates a poison and a remedy

PEACE.....