Psikopath Dikalangan Kita?


Psikopat secara harfiah bererti sakit jiwa. Psikopat berasal dari kata psyche yang bererti jiwa dan rasa kesedihan yang bermaksud penyakit. Pengidapnya juga sering disebut sebagai sosiopat kerana perilakunya yang antisosial dan merugikan orang-orang terdekatnya.
Psikopat tak sama dengan gila ( skizofrenia / psikosis ) kerana seorang psikopat sedar sepenuhnya atas perbuatannya. Gejalanya sendiri sering disebut dengan psikopati, pengidapnya seringkali disebut orang gila tanpa gangguan mental . Menurut kajian kira-kira 1% daripada jumlah penduduk dunia mengidap psikopati. Pengidap ini sukar dikesan kerana sebanyak 80% lebih banyak yang berkeliaran daripada yang mendekam di penjara atau di rumah sakit jiwa, pengidapnya juga sukar diubati [1] .
Seorang ahli psikopati dunia yang menjadi guru besar di Universiti British Columbia, Vancouver , Kanada bernama Robert D. Hare telah melakukan kajian psikopat sekitar 25 tahun. Ia berpendapat bahawa seorang psikopat selalu membuat kamuflase yang rumit, memutar balik fakta, menebar fitnah, dan kebohongan untuk mendapatkan kepuasan dan keuntungan dirinya sendiri.
Dalam kes jenayah, psikopat dikenali sebagai pembunuh , perogol , dan koruptor . Namun, ini hanyalah 15-20 peratus daripada jumlah psikopat. Selebihnya adalah peribadi yang berpenampilan sempurna, pandai bertutur kata, mempesona, mempunyai daya tarik luar biasa dan menyenangkan [2] .
Psikopat mempunyai 20 ciri-ciri umum. Namun ciri-ciri ini diharapkan tidak membuat orang-orang mudah mengecap seseorang psikopat kerana diagnosis gejala ini memerlukan latihan yang ketat dan hak menggunakan pedoman penilaian formal, lagipula diperlukan wawancara mendalam dan pengamatan-pengamatan lain. Mengecap seseorang dengan psikopat dengan sembarangan berisiko buruk, dan sekurang-kurangnya membuat nama seseorang itu menjadi jelek.

Tujuh Tahap Mendiagnosis Psikopat sunting ]

  1. Sepadan keperibadian pesakit dengan 20 kriteria yang ditetapkan Prof. Hare. Pencocokan ini dilakukan dengan cara mewawancara keluarga dan orang-orang terdekat pesakit , pengaduan korban, atau pemerhatian tingkah laku pesakit dari masa ke masa.
  2. Memeriksa kesihatan otak dan tubuh melalui imbasan menggunakan elektroensefalogram , MRI , dan pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh. Hal ini dilakukan kerana menurut kajian gambar hasil PET ( positron emission tomography ) perbandingan orang normal, pembunuh spontan, dan pembunuh terancang berdarah sejuk menunjukkan perbezaan aktiviti otak di bahagianprefrontal cortex yang rendah. Bahagian otak lobus frontal dipercaya sebagai bagian yang membentuk keperibadian [3]  [4] .
  3. Wawancara menggunakan kaedah DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder) IV ( The American Psychiatric Association Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder versi IV) yang dianggap berjaya untuk menentukan keperibadian antisosial.
  4. Memperhatikan gejala keperibadian pesakit. Biasanya sejak usia pesakit 15 tahun mula menunjukkan tanda-tanda gangguan kejiwaan.
  5. Melakukan psikotes. Psikopat biasanya mempunyai IQ yang tinggi.
  6. Melakukan ujian pengetahuan. Psikopat biasanya memeliki pengetahuan yang luas.
  7. Jika anda mempunyai anak berumur 3 tahun yang terlalu genius, dan seharusnya anak tersebut tidak mungkin sejenius itu, maka bisa jadi anak anda psikopat.

Gejala-Gejala Psikopat sunting ]

  1. Sering berbohong, fasih dan dangkal.
  2. Egosentris dan menganggap dirinya hebat.
  3. Tidak punya rasa sesal dan rasa bersalah. Meski kadang psikopat mengakui perbuatannya namun ia sangat meremehkan atau menyangkal akibat tindakannya dan tidak mempunyai alasan untuk peduli.
  4. Senang melakukan pelanggaran di waktu kecil.
  5. Sikap acuh tak acuh terhadap masyarakat.
  6. Kurang empati. Bagi psikopat, memotong kepala ayam dan memotong kepala orang tidak ada bezanya.
  7. Psikopat juga teguh dalam bertindak agresif, mencabar nyali dan pergaduhan, jam tidur larut dan sering keluar rumah.
  8. Impulsif dan sukar mengawal diri. Tidak ada masa bagi seorang psikopat untuk menimbang baik-buruknya tindakan yang akan mereka lakukan dan mereka tidak peduli pada apa yang telah diperbuatnya atau memikirkan tentang masa depan. Pengidap juga mudah terpicu amarahnya akan hal-hal kecil, mudah bertindak balas terhadap kekecewaan, kegagalan, kritikan dan mudah menyerang orang hanya kerana hal remeh.
  9. Tidak mampu bertanggung jawab dan melakukan hal-hal demi kesenangan belaka.
  10. Manipulatif dan curang. Psikopat juga sering menunjukkan emosi dramatik walaupun sebenarnya mereka tidak sungguh-sungguh. Mereka juga tidak mempunyai tanggapan fisiologi yang secara normal dikaitkan dengan rasa takut seperti tangan berpeluh, jantung berdebar, mulut kering, tegang, ataupun gementar. Pengidap psikopat tidak mempunyai perasaan tersebut, kerana itu psikopat seringkali disebut dengan istilah "sejuk".
  11. Hidup sebagai parasit kerana memanfaatkan orang lain untuk kesenangan dan kepuasan dirinya.
  12. Biasanya sangat cerdas dan mungkin paling bijak apabila dibandingkan dengan anak-anak yang lain.
  13. Biasanya banyak mengetahui sesuatu yang tidak diketahuinya dan marah jika orang lain menyalahkannya (merasa paling benar, dan biasanya anggapanya itu memang benar).
  14. Mengetahui sesuatu yang tidak diketahui. Biasanya banyak yang benar dan sangat sedikit sekali yang salah.
  15. Mempunyai anggaran dengan ketepatan yang tinggi (perkiraannya jarang salah dan kebanyakan adalah benar atau benar semuanya).

Ulasan
Kej 3:5
 Allah mengatakan itu karena dia tahu jika kalian makan buah itu, pikiran kalian akan terbuka; kalian akan menjadi seperti Allah dan mengetahui apa yang baik dan apa yang jahat.

Kajian mengatakan 1% populasi manusia adalah psikopat, tetapi alkitab mangatakan, semenjak lelaki mempunyai "adam apple", roh jahat sudah bekerja di hati manusia, walaupun kita bukan penjenayah, dalam hati kecil kita, semestinya ada bisikan roh jahat      ( dark side)

Walaubagaimanapun kematian Yesus di kayu salib merupakan kemenangan kasih, seterusnya kekalahan kepada kejahatan.